torsdag 7 oktober 2010

Varför?

Jag har mått bra under typ en veckas tid nu. Varit glad. Varit social. Eller.. jag är för det mesta social, men nu har jag velat vara social. Stor skillnad för en person som lever med en fasad, murar och taggtråd 24 timmar om dygnet.

Idag däremot... mår jag inte lika bra.
En sak jag inte förstår är varför en person kan vilja någon så illa. Varför någon kan vilja ha sådan sjuklig kontroll över en annan person.
För det var tydligt att han ville ha kontroll över mig.
"Nu är du ute och får inte komma in. Nu är du instängd. Du ska veta vad jag vill ha att äta till middag, du ska inte fråga. Var i det här rummet. Städa nu.".. Gör si, gör så..
Han bestämde allt.
Varför mig? Varför vill man göra något sånt mot någon?
Jag har känt att jag inte kan arbeta vidare om jag inte får någon förklaring till varför en människa kan göra sånt. Jag vill veta allt så att jag vet vilka man ska undvika.
När man har föräldrar som inte ser en som liten, exempelvis att dom inte ser när han är hungrig, trött osv, så lär sig barnet att människor inte kan se eller uppfatta vad andra människor behöver. Barn lär sig och tar efter sina föräldrar. Lär dom inte barnet att man kan se på någon att den är trött, så lär sig barnet att - ingen kan förstå vad någon annan känner. De växer upp utan att ha lärt sig att vara empatiska.
Puckot blev slagen när han var liten. Jag tror inte att han hade en bra barndom, men det gör inte skadan han har orsakat mig mindre eller gör den okej. Men det är i alla fall en bit av en förklaring. Det räcker för mig.

Min psykolog sa idag att puckot har personlighetsklyvningar och är psykopat. Eller antisocial personlighetsstörning, som det heter idag. Inte politiskt korrekt att säga psykopat tydligen.. Han har även narcissistisk personlighetsstörning.

Idag fick jag också veta att jag har gjort mycket mer motstånd än vad de allra flesta gör. Jag gjorde så mycket motstånd jag kunde göra och ändå hamnade jag där..

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jag tror att det alltid är så när man bearbetar något jobbigt, att det går lite upp och ner. Bra och dåliga dagar/veckor. Men du ska se att så småningom så blir de bra dagarna/veckorna fler och de dåliga färre!
Självklart är det synd om idotfan att han hade en jobbig barndom, men som du skriver så förminskar inte det vad han gjort mot dig det minsta! Det finns inga ursäkter!
Tycker du kämpar på bra, du verkar komma till en hel del insikter?
Du kommer ta dig igenom det här, det lovar jag dig! Å vi som är dina vänner kommer alltid att finnas här för dig, det hoppas jag att du vet även om du har svårt att lita på sånna ord! <3 kram vännen! /T

Fröken Melike sa...

Tack vännen! Betyder mycket att veta att ni finns där :)