fredag 28 januari 2011

Unni Drougge vs Niclas Salomonsson

Jag har nu läst ut boken "Boven i mitt drama kallas kärlek" som handlar om Unni Drougges förhållande med Niclas Salomonsson. Genom hela boken beskrivs systematisk psykisk och sexuell misshandel och under flera år fysisk misshandel. De var tillsammans under sju år. När Unni försöker ta sig upp till ytan igen efter att hon lyckats lämna honom skriver hon boken för att bearbeta det hon har varit med om. När boken kommer ut möter människor den genom att:
1) avfärda boken som överdrivet dravel som endast var till för att få fart på Unnis karriär
2) inte tro ett ord på henne
3) läser men gör ingenting själv

Jag vet inte vilket alternativ som gör mig mest arg. Unni satte fart på Niclas karriär som litterär agent. Han har blivit dömd för misshandel av Unni. Han har utsatt henne för ett helvete. Och folk vänder sig inte mot Niclas utan mot henne. "Det är ju hemskt att komma med sådana här anklagelser mot en underbar man".
Mmmmm visst. Jag blir mest arg över att de som attackerar Unni är kvinnor.

Niclas har sedan gått ut i media och försvarat sig. Han bemöter det som står i boken och säger naturligtvis att allt är en lögn. Han "ger en helt annan bild av vad som har hänt", som en annan författare skriver.
Ja, men det är väl självklart att han säger att allt är en lögn. Han har allt att vinna på att säga att hon ljuger. För varför skulle han vilja erkänna att han är precis så äcklig och obehaglig som Unni har beskrivit i boken? Han har allt att vinna på att förneka att det har hänt. Hade han varit en man med ryggrad hade han erkänt att han är ett svin. Men det är inte många människor här i världen som är tillräckligt starka för att erkänna att han är en som misshandlar sin flickvän. Och jag tycker att Niclas har visat ganska tydligt att han inte har någon ryggrad alls.

Niclas är nu agent för många av skandinaviens främsta författare. Jan Guillou, Roslund och Hellström, Eva Dahlgren, Jo Nesbö, Anne Holt, Jens Lapidus, Liza Marklund, Leif GW Persson. Med flera. Jag förstår inte alls hur Liza Marklund som har skrivit x antal böcker om misshandlade kvinnor kan välja att ha en agent som har blivit dömd för kvinnomisshandel. Och Leif GW Persson som ska vara en man som på något sätt ska representera Sveriges brottsbekämpare. Hur tänker han? Och hur tänker alla dom andra författarna? Handlar allt enbart om pengar? ....ja, kanske....

Jag tror helt och hållet på Unni. Heja heja!

8 kommentarer:

Anonym sa...

Människor är alltför ofta egoistiska och ryggradslösa.
Det är så lätt att välja att inget se, inget höra, inget säga.
Enklare att välja att tro på en lögn än en obehaglig sanning.

Anonym sa...

Har just läst boken. Känner igen mitt helvete det senaste året. Mitt mest destruktiva förhållande jag nyligen lämnat. Upplever det som att det inte finns förståelse för vad jag befunnit mig i. "Bara att gå vidare". Nu gör han allt för att svärta ner mig, ringer de få vänner jag har kvar och smutskastar mig. En "vän" sa till mig häromdagen -Jag vet inte vem jag skall tro på. Tack för det!

Fröken Melike sa...

Det tråkiga med människor som utsätter sina kära partners för misshandel är att de är duktiga på att manipulera människor. De är duktiga på att manipulera - inte bara dig - utan även era gemensamma vänner. Välj med omsorg vilka du delar med dig till och vilka du släpper in..

Anonym sa...

Vad är det som får dig att tro på Unni och inte Niclas? Varför är han boven i dramat bara för att han är man? Du känner ingen av dem. Unni skrev boken endast för att hon var så fruktansvärt svartsjuk och gjorde allt för att förstöra för Niclas när han gjort slut med henne. Hon såg ett sätt att både förstöra, få uppmärksamhet och tjäna pengar.

Fröken Melike sa...

Och du menar att du känner Unni och Niklas? Och du har varit tre meter ifrån dom hela tiden för att veta att Unni bara vill tjäna pengar? Om Niklas är så bra - hur kommer det sig att han har blivit dömd för misshandel av henne? Och vem säger att Niklas är boven bara för att han är man? Det säger nog mer om dig än mig. Enligt mig är han boven för att han misshandlat sin flickvän. Inte för att han är man. Eller ja skitstövel. Jag har i alla fall bevis för att Niklas misshandlar kvinnor. Vad har du för bevis att luta dig mot? Har du ens läst boken?

Anonym sa...

Håller med dig! Har precis läst boken och blev både tagen och arg. Hur kan människor förneka att han blivit dömd för misshandel av henne och sen va på hans sida!!!? Förstår mig heller inte på Liza Marklund. Blir så ledsen...

Anonym sa...

Läsning pågår av boken o av nyfikenhet googlar jag. Blir helt förstumma av förrädarens försvarstal! Det är i exakta ordalag en psykopats skrivningar både om sig själv o offret. Rentvå sig själv o sjukförklara offret som 'farlig' inte helt tillräknelig.

Som vanligt går uppgifter att kontrollera: fd flickvännen, vännerna på nyårsfesten, sängflytten, kvarterskrogen, barnens utsago, även semesterincidenser, osv.

För alla som vet med sig el misstänker en psykopat som på ett el annat sätt påverkar ens liv, är det bra att dokumentera för art inte förlora förståndet, och kanske bli trodd så småningom - för historien upprepar sig oftast...

Anonym sa...

Har precis läst ut boken. Mitt ex läste den för några år sedan. Jag känner igen mig i mycket hur jag var undet vårt förhållande. Och hur han kontrollerade mig. Mitt ex har läst om sig själv. Och jag undrar nu när jag har läst boken.Har han förstått det?
Han misshandlade mig inte fysiskt men psykiskt slog sönder mina saket. Och telefoner för att jag inte skulle kunna ha kontakt med vänner och familj.Han är alkoholist. Och jag trodde att allt skulle bli bra.Han jobbade inte och jag drog hela lasset.Han lämnade mig för några år sedan. Jag mår bra idag med nytt jobb och vänner.Jag har länge sagt att jag ska skriva en bok om mitt liv. Tack Unni för ditt mod att berätta.