torsdag 4 augusti 2011

Feminist? Javisst!

Feminist. Ett ord som jag associerar med så mycket negativt. Eller snarare - vad jag tror att andra tänker när de hör feminist.
Vad definierar en feminist? Ja, jag vet inte. Det är säkert olika för alla.
Feminist = tjej med långt och mycket hår under armarna?
= flata?
= en tjej som ingen kille vill ha?

Nej. Det är enligt mig en person (kvinna eller man!) som genuint vill att det ska sitta ett jämlikt tecken mellan kvinna och man. Kvinna = man. Samma förutsättningar. Inget typiskt kvinnligt eller manligt är bättre eller sämre. Det är bara annorlunda.

Under den här tiden som jag har börjat må allt bättre har de här frågorna börjat ta upp mer och mer av min tankeverksamhet. För några år sedan var det en kille som sa till mig:
- Du är bra på sport. För att vara tjej.
Det gjorde mig så förbannad att jag inte visste var jag skulle ta vägen. Vadå för att vara tjej?
Jag är bra på sport. Punkt.
Kvinnor och män utövar sporter på olika sätt. Om vi tar fotboll till exempel. Männen rusar och tacklar och sparkar så hårt de bara kan för att slå in bollen i mål. Allt ska gå fort fort fort. Och det ska göra ont. Ja sjutton vad ont det ska göra.
Kvinnor spelar fotboll mer med huvudet. Det ska vara fort och skotten ska vara hårda. Men kvinnor spelar smart. De lurpassar. Fördelar sina krafter. Lägger energi på de bollar där de verkligen kan åstadkomma någonting. De spelar mer taktiskt.
Är något bättre eller sämre? Nej. Det är bara annorlunda. Och jag tycker att fotboll är väldigt underhållande att se oavsett om det är kvinnor eller män som spelar.
Ja, jag är medveten om att jag generaliserar, men jag vill göra en poäng.

Tennis? För 15 år sedan tittade jag enbart på när tjejer spelade. Pete Sampras och alla dom där. Det enda dom gjorde matcherna igenom var att serva så hårt så att ingen på andra sidan nätet hann reagera. Det blev knappt en enda retur på serven. Styrka. Det var allt som gällde. När tjejerna spelade blev det spel om bollen. Långa dueller.
För ett antal år sedan ändrade man förutsättningarna för herrarnas tennis. Långsammare bollar. Banor med mer friktion. Allt för att få fram dueller även i herrarnas tennis.
Här var, med andra ord, tjejernas tennis mer underhållande. Männen närmade sig kvinnors sätt att spela.
Var något sätt bättre eller sämre? Nej. Annorlunda? Ja.

Det är okej för en tjej att vara manlig. Det är okej för en kille att vara kvinnlig. Eller?
Nej, det är inte okej för en kille att vara kvinnlig. Om han är kvinnlig dras det direkt slutsatser. Han är bög. Varför? Kan en man inte vara så komplex att han har kvinnliga sidor? Det har väl ingenting med ens sexuella läggning att göra? Måste man vara så enkelspårig som man att man bara får vara på ett visst sätt för att bli accepterad? Jag är glad att jag inte är man om det innebär att jag får utstå en massa glåpord för att jag tycker om att brodera.
Det är okej för en tjej att vara manlig. För mannen är mer värd i våra ögon än en kvinna. Därför kan kvinnor "höja upp" sig och visa sina "manliga" sidor, men män får inte "sänka" sig och visa sina "kvinnliga" sidor. Det är i alla fall vad jag tror.

Inga kommentarer: