lördag 8 januari 2011

Det är synd om honom, del 2

Han ringer framåt lunch på söndagen. Han säger att han har ont i nacken.
- Varför har du ont i nacken?
- Jag sov i fåtöljen.
- Varför sov du i fåtöljen?
- För att Anna sov i min säng.
- Va? Vem är hon?
- Anna från jobbet.
- Jaha, och varför sov hon hos dig?
Det började när de skulle dra hem från krogen. Hon hade sagt att hon skulle stanna ett tag. Sen när han skulle gå typ någon minut senare, så skulle plötsligt hon också gå. Hon bor norr om stan, men ska plötsligt åka nattbussen söderut. Samma buss som puckot åker, konstigt nog. Dom hoppar på bussen. Hon säger att hon ska av vid Gullmarsplan. När dom kommer dit ändrar hon sig. Nä, hon ska nog hem och sova hos sin pappa. Som råkar bo i samma förort som puckot. När dom hoppar av berättar hon att hennes pappa bor åt precis samma håll som puckot. Sen när dom kommer fram till puckots ytterdörr säger han:
- Skulle inte du till din pappa?
- Jo.....
- Ja, du kan ju få sova här om du vill. (detta ska han ha sagt riktigt uppgivet)
Hon springer in och hoppar upp i hans säng. Han sover i fåtöljen. Anna sover i hans säng.

Det här är puckots version av vad som hände.
Tror jag på den?
Nej.
Varför väljer han att berätta det här för mig?
För att få mig att känna mig ännu mer otrygg, precis som vanligt?

Jag frågade om hon visste att han hade flickvän. Jodå, det visste hon. Några år senare fick jag reda på vad han brukade berätta för sina kollegor om sin flickvän. Jag var tjock. Stor som ett hus. Punkt. Det var allt.
Jag kan egentligen bara dra några slutsatser av det här.
1. Om Anna nu sov hemma hos puckot, så är jag extremt säker på att han inte sov i en fåtölj.
2. Om han bara har hittat på hela grejen, så är han mycket störd i huvudet. Men det vet vi ju redan, så inget nytt där.
3. Han var antagligen rädd för att jag skulle hitta något från henne i hans lägenhet och han valde då att modifiera sanningen något, där han själv inte bar skulden - överhuvudtaget - för att hon sov hos honom.

Inga kommentarer: