lördag 22 januari 2011

Skalman

Igår var jag och träffade mitt behandlingsteam. En psykolog som jag pratade med i 45 minuter och sedan 45 minuter med en läkare. Dom håller koll på mig. Det känns bra.
Fick strikta order från min läkare. Jag måste börja leva som Skalman. Nästan i alla fall. Tre kvällar i veckan måste jag vara hemma. Rå om mig själv. Träna. Läsa. Måla. Tänka. Och framförallt ta hand om min sömn.
Har sovit riktigt dåligt dom senaste åren. 7 år för att vara mer exakt. Jag drömmer nätterna igenom. Har alltid en hel bok att berätta om när jag vaknar. Det är ormar som äter upp katter. Jag som handlar tvättmedel. Jag bakar kärleksmums. Folk som tar sig in hemma hos mig. Med mera, med mera.
Blev jättebesviken när jag vaknade och inte hade bakat på riktigt..

Har fått nya sömntabletter. Dom verkar fungera bättre för i natt sov jag riktigt bra. Men jag måste alltså ändra mitt levnadssätt. Om jag är trött sju på kvällen så måste jag gå och sova. Jag ska börja förbereda mig och varva ner redan vid åtta. Ta en lugn dusch.
Hon sa även åt mig att försöka få tag på avslappningsband. Jag ser faktiskt fram emot det. Måste lära mig att prioritera mig själv. Så ikväll går jag inte på den fest som jag tackat ja till. Och jag kommer inte kunna käka middag lika ofta med kompisar. Jag hoppas det går bra. Och att folk runt omkring mig förstår att jag måste göra det här. Om jag inte får ordning på det nu så kommer jag nog gå in i väggen mycket snart. Jag är så jäkla trött. När man är trött blir ofta depressioner värre. Så nu gäller det att bryta trenden.

2 kommentarer:

"Karin" sa...

Oklart. Jag tycker mig ha kommenterat detta flera gånger, men jag ligger också i nån slags feberyra. Klart du ska ta hand om dig själv, ingen kommer tycka det är konstigt. Du stressar för mycket för att hinna med alla. Vi finns ju alltid kvar här.

Fröken Melike sa...

Ja, det verkar vara lite problem att kommentera ibland. Tyckte det blev bättre när jag ändrade till popup-fönster, men men..
Men tack för att du förstår! Betyder mycket för mig.