tisdag 23 november 2010

En bok

Oj, jag skulle ha diskat idag. Men... det blev inte av. Har haft styrelsemöte och sen fastnade jag med en skål fil och flingor framför datorn. Sen.. blev klockan 22.

Igår var jag hos läkaren. Fick förlängt recept. Har även fått tid hos en psykiatriker. Heter det så? En kvinna, tror jag. Det var vad jag bad om att få i alla fall. Håller tummarna för att hon är 7 000 gånger bättre än klanten jag var hos senast.

Läkaren frågade mig igår om jag fortfarande har tankar på att göra mig själv illa, som att gå ut framför en bil till exempel. Jag kunde helt ärligt säga att det har upphört helt.
Jag är fortfarande rädd. Det var en elektriker som var uppe på vinden i förra veckan. Vindsluckan är precis utanför min dörr. När jag hörde att någon höll på ute i trapphuset sprang jag dit. Tryckte mig mot dörren och stirrade in i dörrögat. Jag stod kvar i en halvtimme tills han gick därifrån. Sen började mina teorier om varför han var där. Han kanske kände puckot som också var elektriker? Skulle han starta en brand? Installerade han en kamera så att han vet när jag är hemma och ska hoppa på mig?
Teorierna var många. Jag låste överlåset och gick och la mig.

Jag tror att jag har börjat gå i sömnen igen. Jag vaknade för några nätter sedan och stod bredvid sängen. Läkaren påpekade igen att det kanske inte är så bra att ha kniven bredvid sängen när jag går i sömnen. Men däremot att det är bra att låsa överlåset på dörren, så jag inte går ut i trapphuset.

Kom att tänka på banden som man knyter till puckot i ett misshandelsförhållande. Kärlek, hat, rädsla osv. Jag är fortfarande arg. Arg på människor som liknar han till utseendet eller sättet. Har märkt på sistone att det är många som har snarlika jackor som han. Dom blänger jag på utav bara sjutton för att få dom att förstå hur illa jag tycker om deras jackor... men stackars dom, hur ska dom veta att det är jackan jag inte tycker om? Att ett pucko hade en likadan jacka, som behandlade mig som skit i precis en sån jacka...
Men det är dom två banden som är kvar. Hat och rädsla.

2 kommentarer:

Fröken Melike sa...

hm.. nu hör jag hissen åka. Som vanligt går jag till dörren för att se att det inte är någon som vill mig illa. Vilken tidsbov min rädsla är.

Seahorse on lifesearch sa...

Den nya psykologen kan inte vara sämre. Det går inte. Så glad att det är en kvinna. Så himla glad.
Du har kommit en så enorm bit på väg mot att vara läkt. Det är så fantastiskt. Blir så glad för din skull.
Att vi springer till dörren vid ljud och blänger på jackor och idiotförklarar män efter deras parfymval är något världen få tåla ett tag till. Blir de arga på det så får de ta den fighten med alla puckon!!!