torsdag 5 januari 2012

Ett vanligt möte på jobbet

Jag har ett jobb där jag ofta sitter i möte. Branschen är klart mansdominerad och när en relativt ung tjej kliver in i mötesrollen med en inte obetydande roll, blir det gärna lite obekvämt för männen. Det är som att dom inte vet hur de ska bete sig.
Ett underbart exempel var ett möte dagarna innan jul. En man i 50-årsåldern kommer in och är solbränd. Vi andra börjar naturligtvis fråga var han har varit någonstans. Australien, visar det sig. I två veckor. Han har hälsat på sin son som studerar där. Trevligt, tänker jag. Varmt och skönt. Då säger en man som är närmare 70.
- Ja, man skulle vara ung igen, va? Åka till Australien och jaga tjejer. Det skulle vara grejer det.
Sen hakar naturligtvis alla övriga män på. De nickar och skrattar och ler, och dunkar varandra i ryggen och enas om att det är livets höjdpunkt här i livet. Att jaga tjejer hela dagarna.
Jag känner mig lite olustig där jag sitter. Vad ska jag säga? Jag som är av en helt annan uppfattning än dom? Ska jag tycka - dom där, det är ena riktiga karlakarlar!! ? Vem tänder på en kille som bara jagar kjolar?
Jag tappar min respekt för de här männen som ska vara affärsmän, korrekta i sin roll. De sitter och marginaliserar hela den unga kvinnliga mänskligheten till att - jaga tjejer. Är vi tjejer inte mer än så? Bara en kropp som männen ska jaga efter? Ju fler de fångar desto bättre?
Tänk om man en dag får höra en man säga - ja, man skulle varit ung igen. Då skulle jag försökt leta rätt på en intelligent tjej med härlig personlighet. Det är vad jag längtar efter.
Men nej, det är nog kanske för mycket begärt. Man har ju hört att det finns tjejer man bara vill ligga med och inte ta hem till sina föräldrar och sen finns det dom som man vill vara tillsammans med och visa upp för släkten. Det är härligt med en sån tydlig indelning. Dela in oss tjejer i olika fack.
Jag skulle garva läppen av mig om alla kvinnor som har sådana män helt sonika skulle vända på klacken och skaffa en flickvän istället. För visst är väl i princip hela befolkningen lite bisexuell? I alla fall den kvinnliga befolkningen. Männen skulle naturligtvis aldrig erkänna en sådan sak. Tabu!

Inga kommentarer: