måndag 21 mars 2011

Utsatta människor överallt

Vad som händer i Libyen är helt fruktansvärt. De har en psykopat upphöjt till tusen till diktator. Jag hoppas verkligen av hela mitt hjärta att allt löser sig för alla civila.

Läste i tidningen idag att en man blivit utsatt för grov misshandel av sin fru. Jag tror det är viktigt att komma ihåg att det inte bara är män som misshandlar sina flickvänner, utan att det även förekommer fall där det är tvärtom. Och jag tror att mörkertalet är enormt stort när det gäller det omvända scenariot, då det om möjligt är ännu mer löjeväckande för offret att berätta vad som har hänt. Vad som också gör mig ledsen är att det bevisas gång på gång hur svårt det är att slå sig fri från ett misshandelsförhållande. Paret artikeln handlade om var gifta, har sedan skiljt sig och är nu sambos.

Civilbefolkningen i Libyen och människor som är fast i misshandelsförhållande befinner sig i krig. Psykiskt sett får de samma skador. Tänk på det nästa gång ni hör grannarna bråka. En del säger att helvetet finns här på jorden. Och för många är det nog dessvärre sant.

Kram och godnatt till alla fina människor

1 kommentar:

Anonym sa...

Åh, det är så sant det du skriver.
Att det inte är allmänt känt att man får samma psykiska skador är märkligt. Jag är krigsskadad men har inte fått hjälp för det. Hur många misshandelsoffer har fått det? Har du?